marți, 7 iulie 2009

Brâncuşi

In urma unui sondaj realizat de ziarul francez Le Figaro, Constantin Brâncuşi ocupa pozitia secunda in topul celor mai mari sculptori all-time. Din 1963 pana azi, au aparut in toate partile lumii peste 50 de carti si monografii, mii de studii si articole despre romanul nostru, stabilind in mod definitiv locul lui ca artist genial. In topul realizat de Le Figaro, Brâncuşi a fost depasit de Alberto Giacometti.

Constantin Brâncuşi ramane un nume cu care România se poate mandri. Pe 15 iunie, publicatia franceză Le Figaro a initiat un sondaj in care internautii erau invitati sa voteze cel mai mare artist al tuturor timpurilor. Cei mai buni sunt: Paul Cezzane la categoria Arta moderna (24,55%), Francis Bacon la categoria Arta postbelica (20,42%), Pierre Soulages la Arta contemporana (25,6%) şi Alberto Giacometti la categoria Sculptura (35,15%), unde Brâncuşi a ocupat locul secund, cu 18, 33% din voturi.

"Giacometti a fost preferat lui Brâncuşi, ceea ce dovedeste ca marele public il prefera pe cel care a invatat ideea sculpturii de la Brâncuşi, mai important din punct de vedere istoric. Ii inteleg, si eu sunt de acord", a declarat Gregoire Billault, director al departamentului contemporan al casei de licitatii Sotheby's din Franta.

La sondaj au fost inregistrate 23.914 voturi, 9.864 pentru Arta moderna, 5.392 pentru Arta contemporana, 4.140 la categoria de Arta contemporana şi 4.518 pentru Sculptura.


La inceputul carierei sale, sculpturile lui Brancusi au constat mai ales din reprezentari clasice ale formei umane. Perioada dintre 1897 şi 1907 este caracterizata de o acumulare sensibila cunostinte si indemanare, dar si de cautarea a diferite solutii de modelare a materialelor.

Dupa 1905, viziunea artistului a devenit mai clara si mai puternica. Ca o consecinta imediata, transformarea structurii operei sale a suferit o evolutie rapida, astfel incat, incepand inca din 1907, reprezentarile antropomorfe incep sa cedeze locul sculpturilor care vor prefigura rapid Brâncuşi de mai tarziu, acela care va urma sa intre in constiinta universala.

Din aceasta dateaza operele:
* 1897 - Craiova - Bustul lui Gheorghe Chiţu
* 1898 - Bucuresti - Bustul Vitellius
* 1900 - Bucuresti - Capul lui Laocoon
* 1902 - Bucuresti - Ecorşeul
* 1902, probabil ianuarie - Bucuresti - statuetă simbolizând muzica corală românească
* 1902, octombrie - Craiova - bustul lui Ion Georgescu-Gorjan
* 1903 - Bucuresti - bustul generalului doctor Carol Davila
* 1905 - Paris - Orgoliu
* 1906 - Paris - Copil - gips
* 1906 - Paris - Supliciu - piatra
* 1906 - Paris - Cap de copil - bronz
* 1906 - Paris - bustul Victoriei Vaschide
* 1906 - Paris - bustul doctorului Zaharia Samfirescu
* 1906 - Paris - portretul pictorului Nicolae Darascu


Coloana infinitului


Poarta sarutului



Sursa: http://www.adevarul.ro/