O romanca a donat 31 de milioane de euro Universitatii Oxford

Românca Mica Ertegun a donat 26 de milioane de lire sterline (aproximativ 31 de milioane de euro) Universității Oxford, cea mai mare donație pentru științele umaniste din istoria de 900 de ani a Universității. Doamna Ertegun, un foarte cunoscut designer de interior din New York, este văduva mogului din industria muzicală Ahmet Ertegun, cel care a fondat Atlantic Records și a conturat carierele unor artiști ca Ray Charles, Aretha Franklin, Rolling Stones și Led Zeppelin. Ahmet Ertegun a murit în 2006, la vârsta de 83 de ani. “Nu am copii. Ce altceva să fac cu banii, să cumpăr diamante? Mulți oameni donează bani pentru spitale, dar pentru mine a fost mai interesant așa.”

Cine este Mica Ertegun

Tatăl ei, George, fost medic şi ministru la Curtea Regală a României, a fost băgat în închisoare de comunişti în 1947, când aceștia au preluat țara. La insistenţele lui, pentru a reuşi să iasă din ţară, Mica s-a măritat cu aristocratul Ştefan Grecianu. Avea doar 16 ani; soțul ei avea 31. Au ajuns în Elveţia fără niciun ban şi și-au croit drum spre Paris, unde Mica a lucrat, pentru scurt timp, ca model pentru Dior. Apoi, au plecat în Canada. În 1960, a plecat la New York, încercând să facă lobby pentru eliberarea tatălui ei, care murea de cancer. Eforturile sale au eșuat, iar tatăl ei a murit în închisoare.

În timpul unei dineu l-a cunoscut pe Ahmet Ertegun. Fiul ambasadorului Turciei la Washington, Ahmet Ertegun a curtat-o asiduu. În timp ce stătea la hotelul Ritz Carlton din Montreal a angajat o orchestră care s-a ascuns în baia din apartamentul ei, pentru a o suprinde cântandu-i o impovizaţie a melodiei Puttin’ On the Ritz. S-au căsătorit în 1961 și au avut “un mariaj fabulos”. Iar în timp ce Ahmet transforma Atlantic într-una dintre cele mai faimoase mărci din industria muzicală, Mica şi-a construit propria companie de design, MAC II. (The Telegraph)

Banii erau destinați României. Însă românii i-au refuzat.

“Banii au fost adunaţi din muzica pe care a creat-o bărbatul meu. Când am revenit în ţară, eram foarte interesată de anumite lucruri. Unul dintre ele a fost refacerea statuii lui Brâncuşi. Sunt sigură că sunteţi la curent în ce stare am lăsat-o. Şi apoi am cumpărat din banii mei şi ai bărbatului meu o bucăţică de pământ la poalele statuii şi vroiam să construiesc o casă de informaţii pentru străini, în care puteai să vii să vezi locuri, să faci fotografii, puteai să bei o Coca-Cola, dacă era cald. Toate au fost aprobate şi când am vrut să încep, mi s-a spus că nu mai e nevoie, că fac oamenii din Târgu Jiu. Jurnalele de la Tg Jiu erau infernale, parcă aş fi fost o hoaţă. Parte din banii ăştia s-au dus la Oxford. Sper să beneficieze mulţi români de ei. Mă simt jignită că am fost refuzată.” (Realitatea TV)

Comentarii