ROMÂNII PREMIAŢI la OSCAR 2012


Doi români au primit cea mai înaltă distincţie oferită de Academia Americană de Film pentru tehnologiile care au schimbat faţa industriei cinematografice. Petru Pop şi Radu Corlan au făcut parte, alături de Andy Jantzen şi Richard Toftness, din echipa de la Vision Research care a creat camera digitală ultrarapidă folosită la filmarea unor pelicule precum "Inception", "Sherlock Holmes" 1 şi 2, "Resident Evil Afterlife", "Green Hornet", "Secretariat", "Zombieland", "Source Code", "Captain America: The First Avenger", TRON: "Legacy" sau "Melancholia" de Lars von Trier.


"La prima noastră întâlnire, cei de la Kodak au încercat să ne sperie"

În noaptea Oscarurilor, creaţia lor a fost prezentată pe ecranul pe care au rulat cele mai bune filme ale anului. Însă acest lucru ar fi putut să nu se întâmple niciodată, dacă în urmă cu 20 de ani, când au creat noua cameră, cei doi ar fi făcut o altă alegere. "La prima noastră expoziţie cu noua cameră, cei de la Kodak au încercat să ne sperie cu lunga lor lisă de patente, oferindu-ne alternativa de a ne angaja la ei. 20 de ani mai târziu, Kodak e în faliment şi patru salariaţi de la Vision Research primesc premiul Academiei Americane de Film", îşi aminteşte pentru gândul Petru Pop.

Povestea celei mai performante camere digitale ultrarapide care reuşeşte să surprindă 16.000 de imagini pe secundă la rezoluţie HD a început în anii '80 cu o întâlnire. Cea dintre inginerul Alexandru Aciu şi Petru Pop, care lucrau împreună în anii '80 într-un institut de cercetare. Au început să colaboreze atunci când institutul a trebuit să creeze un software pentru maşinile de echilibrat şi s-au despărţit în 1990, când Alexandru Aciu a plecat în SUA.

După o scurtă perioadă în care a lucrat la un fastfood, Aciu a fost angajat de firma Vision Research, care producea camere rapide cu film şi care era interesată de trecerea la tehnologia digitală. Alexandru Aciu a trecut în nefiinţă în 2004, în urma unei boli necruţătoare.

"Pentru a realiza proiectele respective, ne-a invitat pe mine şi pe Radu, care atunci era student la Electronică. În 1993, aveam deja un prototip de cameră digitală, cu rezoluţie de 512x512 pixeli la 500 de imagini pe secundă, iar peste doi ani am obţinut şi un patent în SUA pentru proiectul nostru", spune Petru Pop. Camera ultrarapidă pentru care au fost premiaţi a fost proiectă în România şi construită de Vision Research în SUA.

Folosite în domeniul militar şi la testele de impact auto

Potrivit lui, camerele rapide sunt folosite de dinaintea celui de-Al Doilea Război Mondial. La început, companiile de telecomunicaţii aveau nevoie să vadă cum se mişcă lamelele din relee, apoi armata americană a avut nevoie de astfel de dispozitive pentru a filma efectele exploziei atomice. Camerele ultrarapide sunt folosite la testele de siguranţă pentru maşini, pentru a studia în detaliu impactul, la o astfel de testare fiind necesare 15-20 de camere.

"Dacă vrei să vezi cum îşi mişcă aripile şi reuşeşte să zboare o muscă, cum este străpuns un obiect de un glonţ sau cum se întâmplă injecţia şi arderea combustibilului într-un cilindru al unui motor, ai nevoie de o cameră ultrarapidă. Câteva mii de astfel de camere sunt produse în fiecare an de firma noastră şi de competitori din toată lumea pentru clienţii din testarea şi proiectarea automobilelor, supravegherea lansării rachetelor, filmarea cu încetinitorul pentru transmisii sportive, efecte speciale pentru filme ", spune Petru Pop.

Camera care a schimbat faţa cinematografiei

Colegul său Radu Corlan povesteşte cum au mers însă cu un pas mai departe. "Au existat unii utilizatori, care au folosit camere de-ale noastre în domeniul artistic, în special în producţia de reclame. Asta ne-a încurajat să dezvoltăm o cameră pentru industria cinematografică", spune cercetătorul.

Câtă vreme camerele ultrarapide erau folosite în industrie sau în domeniul militar, calitatea imaginii nu era atât de importantă. Pentru ca un astfel de dispozitiv să fie utilizat în cinematografie, era nevoie însă de cu totul altceva. "Am îmbunătăţit mereu performanţele. Rezoluţia imaginii, viteza de înregistrare, calitatea imaginii, culorile", spune Petru Pop. Faţă de următorul competitor, camera creată de ei înregistrează de două ori mai multe imagini pe secundă: 16.000, faţă de 7.000-8.000. Astfel se face că echipa Vision Research a primit în acest an Oscarul pentru contribuţia la crearea şi dezvoltarea camerelor digitale ultrarapide Phantom folosite în cinematografie.

O singură astfel de cameră în România

Cea mai ieftină cameră ultrarapidă costă 20.000 de dolari, în timp ce preţul celei mai performante se ridică la 180.000 de dolari. Un singur astfel de dispozitiv există la ora actuală în România şi este folosit la filmarea reclamelor. "Poţi filma, de exemplu, felul în care curge berea", spune Petru Pop, pentru care Oscarul pentru Tehnologie nu a fost o surpriză atât de mare: "În urmă cu un an, Vision Research a luat un premiu Emmy de la Academia Americană de Televizune. Pe de altă parte, inginerii şi producătorii sunt răsplătiţi de clienţii lor care le cumpără produsele", spune Petru Pop. Nici pe Radu Corla premiul nu l-a luat pe nepregătite. "Procesul de selecţie pentru premiile tehnice şi ştiinţifice este destul de transparent şi am aflat periodic cum stăm. Premiul ne confirmă că direcţiile noastre de dezvoltare sunt aliniate cu scopurile Academiei, deci suntem pe drumul cel bun", crede el.

Comentarii