Ioana Eliza Găianu - talent de exceptie in pictura


O elevă de liceu din Constanţa reproduce uimitor capodopere celebre ale unor pictori ca Van Gogh, Monet, Renoir, Degas. Lucrările ei pot fi admirate doar pe Facebook, fiind imediat adjudecate de iubitorii artei.

Pe o foaie de caiet studenţesc, Van Gogh parcă vorbeşte, iar ochii lui scapără. Dacă n-ai observa pătrăţelele de matematică din jurul desenului, ai crede că priveşti chiar celebra pictură-autoportret al faimosului artist plastic. Desenul este al unei liceence de 18 ani, care nu studiază Artele, ci Ştiinţele Naturii. 

Deşi lucrările ei sunt cumpărate pe loc, ea nu a avut niciodată o expoziţie personală. Acesta este paradoxul Ioanei Găianu: este extrem de talentată pentru a reproduce picturi celebre, dar nu se consideră suficient de valoroasă pentru a susţine o expoziţie proprie. 

Trece pragul spre maturitate 
Ioana Eliza Găianu împlineşte 18 ani peste câteva zile, la 14 iunie. Este elevă în clasa a XI-a a Colegiului Naţional Mircea cel Bătrân din Constanţa şi se declară un „simplu“ fan al curentului impresionist. Fata reproduce uimitor lucrările lui Van Gogh, Claude Monet, Renoir, Degas, precum şi Tonitza. 

Singurul loc unde expune este Facebook-ul, lucrările ei fiind imediat cerute de cei care îşi doresc o imagine celebră la ei acasă, pentru o sumă modică. Un tablou al Ioanei se vinde cu 400 lei, la dimensiunea 40 X 50, în funcţie şi de temă, de dificultate, de tehnică.

De aceea, Ioana nici nu apucă să-şi strângă lucrări pentru o expoziţie - şi ca urmare a cererilor, şi ca urmare a unei retineri personale. „Fac doar reproduceri, este adevarat că sunt foarte apreciate, dar când o să am proiecte individuale, o să am curaj să ies pe piaţa artistică. Poate când voi deveni mai bună în ce fac, o să-mi păstrez lucrări pentru o colecţie“, spune ea modestă.

„Am mult de învăţat“ 
Talentul Ioanei s-a manifestat din copilărie, iar în urmă cu 5 ani a devenit pasiune. Primul tablou pe pânză l-a pictat în 2009, o reproducere în acrilic după Cezanne. De atunci au urmat alte tablouri, schiţe şi desene care te captivează de la prima vedere. 

„Deocamdată sunt într-o fază în care învăţ prin reproducere. De numeroase ori mi-am spus că o să încep o serie de tablouri proprii, însă întotdeauna m-am lovit de unele aspecte tehnice. Poate şi o doză de lipsă de încredere în mine, în propria-mi imaginaţie. Am idei, vreau doar să le pun în practică într-un mod estetic şi cel mai important, corect. Am mult de învăţat: proporţii, volum, culoare... Îmi doresc să am mai mult timp pentru asta şi să nu mai asimilez doar «frânturi». 

Modelele sunt tablouri care aparţin altor pictori sau poze de pe internet ori proprii. Sunt fan al impresionismului şi admir lucrările lui Van Gogh, Claude Monet, Renoir, Degas. Sunt fascinată de pictura rusească, unde peisajele şi scenele cu personaje sunt absolut extraordinare. Îmi plac şi lucrările în stil realism şi fantasy, deşi mi se par o adevărată provocare“, mărturiseşte Ioana.

Două surori: una pictoriţă, una gimnastă de Naţională 
Nimeni din familia Ioanei nu are aptitudini artistice. Dar părinţii au încurajat-o enorm să-şi urmeze pasiunea şi i-au oferit tot suportul material şi moral. „Părinţii mi-au dat întotdeauna libertate, nu m-au presat cu şcoala, nu mi-au impus limite când a fost vorba de ieşit cu prietenii. Relaţia noastră se bazează pe încredere. Suntem uniţi şi ne sprijinim unii pe alţii“, îşi descrie Ioana familia. 

Într-o asemenea familie, copiii au crescut frumos, dezvoltându-se în domenii diferite. Ioana este pictoriţă, iar sora ei Corina Andreea este o sportivă foarte talentată, cu stofă de campioană. Ea face gimnastică de performanţă la Clubul Farul Constanţa, iar acum este în lotul naţional de junioare de la Oneşti. Corina Găianu va concura pe 14 iunie la Campionatele Naţionale de Junioare. 

Viitorul, pictat în halat alb 
Pentru pasiunea ei, Ioana a urmat 2 ani cursul de arte plastice de la Centrul Cultural Theodor Burada (fosta Şcoală de arte şi meserii), unde a fost îndrumată de profesorul Eusebio Spînu. 

„Atelierul meu este acasă, la birou. Nu e cel mai confortabil loc în care să pictezi (mai ales în uleiuri!), dar acest aspect poate fi trecut cu vederea. Până acum am încercat destule medii de pictură: creion, grafit, cărbune, creioane colorate, pasteluri cerate şi uleioase, culori de ulei, acrilice, acuarela, tempera, tuş. Cel mai mult îmi plac uleiurile şi culorile acrilice. Iar subiectele alese includ naturi moarte, animale, flori, peisaje, portrete“, enumeră Ioana. 

Totuşi, talentata artistă plastică îşi alege cariera în alt domeniu. Ioana vrea să devină medic. „Vreau să urmez Facultatea de Medicină Generală în cadrul Universitatii Carol Davila Bucureşti. În ceea ce priveşte specialitatea... am să mă hotărăsc pe parcurs. Îmi place să învăţ, să-mi ţin mintea ocupată. Mă fascinează felul în care suntem alcătuiţi, procesele din organism şi cred că aspectele sufleteşti nu trebuie neglijate în această meserie“, spune Ioana. Cu un medic care pictează atât de frumos, pacienţii nu trebuie să se teamă că nu vor fi trataţi cu atenţie şi delicateţe. 

Fata verde 
Dincolo de profesia aleasă, pictura rămâne sufletul Ioanei. „Dacă n-ar fi… n-aş mai fi eu. Nu aş putea să îmi imaginez o viaţă fără acest dar. Cred că aş fi puţin pierdută. Pentru mine acest talent înseamnă mult, pentru că îmi permite să creez şi să-mi petrec timpul frumos, constructiv. Într-o lume în care oamenii îşi caută ceva care să îi facă originali, să ai un talent este de nepreţuit“, zâmbeşte norocoasa fată. 

Dacă s-ar desena pe sine, Ioana ar fi… „Probabil unul dintre omuleţii aceia din linii, cu păr lung. Glumesc. Nu mi-am făcut un autoportret până acum, ci doar schiţe în creion. Dacă ar fi să mă pictez, aş folosi mult culoarea mea preferată: verdele“.




Comentarii