Rosia Montana - ce nu s-a vazut la TV



Citeste si:
CLUJ: peste 10.000 de oameni (VIDEO). BUCUREŞTI: 20.000: “Ponta poţi pleca, asta nu e ţara ta!”

Tragediile americana si canadiana, dupa exploatarea cu cianuri.

Adevărul despre comorile munților de la Roșia Montană

Un argument economic împotriva exploatării aurului de la Roşia Montană

PLANUL SECRET pentru ROSIA MONTANA

Marile minciuni cu despăgubirile pentru Roşia Montană şi procedura de urgenţă.

Vezi si:
Asemanari intamplatoare? (Versiunea cu subtitrare în limba română a documentarului Open Pit,)



Ceea ce se vede in poza din dreapta este o exploatare miniera cu cianuri scapata de sub control. Au existat mai multe astfel de precedente in Romania: in 2004 raul Aries a ramas fara flora si fauna in urma unor infiltratii iar in 2011 o suta de tone de steril s-au scurs in raul Curmatura, la doi kilometri de confluenta cu Ariesul. In 2000 la Baia Mare a avut loc o scurgere de cianuri in cadrul exploatarii apartinand de societatea Aurul S.A., un joint-venture al companiei australiene Esmeralda Exploration si al guvernului roman. Cianura deversata a afectat raurile Sasar, Lapus, Somes, Tisa si Dunare inainte de a ajunge la Marea Neagra. Exploatarile care au produs aceste dezastre ecologice sunt sensibil mai mici decat cea care se vrea realizata la Rosia Montana si nici nu au fost insotite de un act legislativ emis in mod complice si abuziv. Oare ce urmeaza sa se intample atunci cand guvernantii isi dau mana si redacteaza pe sub masa 10 capete de lege prin care dau puteri depline unei corporatii functionand invariabil pe logica profitului imediat, gata sa exploateze tot ce se poate exploata: legi, guverne, omeni, mediu? Sa judece fiecare..



1. Perimetrul licentei RMGC nu are limite fixe. Agentia Nationala de Resurse Minerale are obligatia de a-l reconfigura oricand la cererea RMGC, in afara oricarei proceduri de reglementare. 



2. RMGC poate deveni proprietarul oricarui imobil necesar exploatarii miniere din perimetrul Rosia Montana asupra carora statul roman si/sau unitatile sale administrative detin un drept de proprietate. 



3. RMGC are dreptul sa utilizeze si sa schimbe folosinta oricaror imobile si terenuri din perimetrul minier, inclusiv a celor de importanta culturala (lacasuri de cult), istorica (vestigii arheologice), turistica (amenajari si amplasamente, munti si paduri), personala (cimitire).



4. RMGC va fi reprezentantul desemnat al Statului roman in procedura de expropriere a tuturor terenurilor necesare exploatarii miniere. Actiunile propriu-zise de scoatere a localnicilor din "fostele" lor gospodarii vor fi cel mai probabil facute de unitatile private de interventie care vor actiona in numele corporatiei cu autoritatea conferita de Stat.



5. RMGC va obtine direct de la Ministerul Economiei dreptul de concesiune asupra intregului perimetru al exploatarii miniere pentru o durata de 49 ani fara a mai fi necesara inscrierea in Cartea Funciara.



6. Actele premergatoare obtinute de RMGC in vederea autorizatiilor finale nu au termen de valabilitate. Ele produc efecte la infinit pentru legitimarea si autorizarea exploatarii. 



7. Autoritatile au obligatia de a re-elibera catre RMGC, in mai putin de 30 de zile, orice act sau aviz care a fost intre timp suspendat sau anulat.



8. RMGC poate desfasura lucrari miniere pe orice teren pe care Legea Minelor interzice strict desfasurarea acestor activitati.



9. RMGC poate sa includa in intravilan terenurile cu categoria de folosinta "pajiste" din perimetrul proiectului minier si poate scoate suprafetele cultivabile din circuitul agricol in termen de 30 de zile pe baza unei cereri in acest sens. 



10. RMGC urmeaza sa obtina licenta de exploatare in maximum 30 de zile de la depunerea documentatiei si garantiei financiare (acceptabila chiar si ca echivalent pentru un singur an din intreaga durata a exploatarii).



Comentarii